V4 Header Left - Instagram
V4 Header Right - Youtube

Kejutan Hawana 2022

Minggu, 29 Mei 2022 | 22:10 WIB

Hari Wartawan Nasional (Hawana) 2022 di Grand Ballrom Hotel Hatten, Negeri Melaka, Minggu (29/5), berlangsung meriah. Sejumlah kejutan pun terjadi.

Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri bin Yaakob dalam sambutannya mendorong agar wartawan Malaysia membentuk organisasi yang mengayomi wartawan di negeri jiran. Nama yang diusulkannya adalah Persatuan Wartawan Malaysia (PWM).

Selain itu, Perdana Menteri juga memberikan pengakuan terhadap peran besar pers dan wartawan Malaysia dalam perjuangan merebut dan mengisi kemerdekaan.

“Saya amat menghargai sumbangan wartawan dalam memastikan kelangsungan dan kejayaan rancangan pembangunan untuk Keluarga Malaysia. Ini termasuklah teguran bernas dan berasas merekasupaya Kerajaan dapat menyampaikan khidmat terbaik kepada rakyat selaras dengan hasrat dan konsep Keluarga Malaysia,” ujarnya.

Namun di sisi lain, Perdana Menteri Ismail Sabri bin Yaakob mengingatkan, wartawan Malaysia juga perlu bersatu memainkan peranan dalam memerangi berita palsu.

Hal ini dapat dilakukan dengan berbagai pelatihan untuk meningkatkan kompetensi atau kepakaran dan mempertahankan integritas.

“Saya melihat pentingnya wartawan mendukung etika kewartawanan kerana sebagai golongan yang berpengaruh, wartawan perlu mempunyai etika profesion yang dijadikan peraturan dan panduan dalam menjalankan tugas dengan berdisiplin dan bertanggungjawab ke arah memartabatkan profesionalisme kewartawanan negara,” sambungnya lagi.

Secara khusus, Perdana Mentri Ismail Sabri Yaakob juga memuji Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia-Indonesia (Iswami) yang diakuinya ikut membina hubungan baik kedua negara.

Ia mengatakan, kehadiran 15 pimpinan media di Indonesia dalam Hawanan 2022 memperlihatkan keakraban kedua negara.

Ia berpesan agar konsep Iswami perlu juga dikembangkan ke negara-negara ASEAN lainnya.

Untuk mendukung kinerja Iswami, Perdana Menteri Ismail Yaakob berjanji memberikan hibah senilai 1 juta ringgit atau setara Rp 3,5 miliar.

Kegiatan Hawana 2022 ditutup dengan jamuan makan malam Iswami yang diselenggarakan di Hotel Zenith, Putrajaya, Minggu malam.

(Foto: Teguh Santosa)